Fröja

Fröja

Under isvintrarna i slutet av 1970-talet visade sig de tre isgående Disa, Vesta och Ylva för små för det ständigt ökande resandet. Ett nytt isgående fartyg beställdes därför vid Djupviks Varv och nybygget tidigarelades före aluminiumfartyget Skarven som redan var beställt vid varvet. Det nya fartyget Fröja fick ett undervattensskrov som var en vidareutveckling av isgående Ylva från 1951. Fröja är det fornnordiska namnet på kärleksgudinnan och hade tidigare burits av 1951 års Fröja. 

 

Fröja var den första moderna styrsöbåten som fick salong även på övre däck för att kunna få så mycket sittplatser som möjligt inomhus för vintertrafiken. Fartyget har ett kraftigt isklassat stålskrov som Falkenbergs Varv byggde som underleverantör till Djupviks Varv. 1993 genomfördes en uppgradering med ny inredning, tak över soldäck och nya motorer. Hösten 2012 fick salongerna nya stolar.

Fröja är 29,19 m lång och 7,72 m bred. Den får ta max 382 passagerare och har 200 sittplatser i salonger. Efter motorbyte under oktober 2014 drivs Fröja av två Volvo Penta D16 MH på tillsammans 1 100 hk (808 kW) som är kopplade till en ställbar propeller av Bergs tillverkning. Farten är 12,5 knop.